Zapraszamy wszystkich zainteresowanych nauczycieli do Muzeum Iluzji!
Cel spotkania to nabywanie umiejętności wprowadzania idei edukacyjnej STEAM (science – nauka, technology – technologia, engineering – inżynieria, arts – sztuka, mathematics – matematyka).
Bezpłatne warsztaty zaplanowano na 6 maja (poniedziałek) o godz. 17.30, przy ul. Staromłyńskiej 4 na Wyspie Piasek. Poprowadzi je Magdalena Wacowska.
Po ukończeniu formy nauczyciel:
- dostrzeże powiązania między nauką (matematyka, fizyka) i sztuką;
- będzie posługiwał się nowymi pojęciami (powidok, kontrast, irradiacja);
- wymieni rodzaje złudzeń optycznych;
- wykorzysta w pracy przykłady wykorzystywania iluzji w sztuce (barok, op-art., street art).
W planach mamy:
- wpływ cieni oraz kolorów na błędy percepcyjne
- iluzjonistyczne właściwości użycia zabiegów perspektywicznych
- zniekształcona interpretacja kolorów
- złudzenia wzrokowe a figury i kształty
- pułapki poznawcze a mindfullnes
- odbiór selektywny versus twórczy
Zapisy (kod formy MWA13): https://www.wcdn.wroc.pl/szkolenia/forma.php?forma=10613
Literatura:
- Anna Grabowska, Wanda Budohoska Procesy percepcjiw: Psychologia ogólna red. T.Tomaszewskiego, Warszawa 1992, Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Monika Blanka Florek, Percepcja vs. interpretacja. Ich rola w odbiorze dzieła sztuki, [w:] Mózg i jego umysły, red. Wioletta Dziarnowska, Andrzej Klawiter, Wyd. Zysk i S-ka, Poznań 2006
- William Hirstein, Vilayanur S. Ramachandran, Nauka wobec zagadnienia sztuki. Neurologiczna teoria doświadczenia estetycznego, [w:] Mózg i jego umysły, red. Wioletta Dziarnowska, Andrzej Klawiter, Wyd. Zysk i S-ka, Poznań 2006
- Piotr Przybysz, O uchwytywaniu piękna. Rola deformacji estetycznych w tworzeniu i percepcji dzieła sztuki w ujęciu neuroestetyki, [w:] Mózg i jego umysły, red. Wioletta Dziarnowska, Andrzej Klawiter, Wyd. Zysk i S-ka, Poznań 2006
- Bremer: Neuroestetyka: czy przyszłość estetyki leży w neuronauce?. ,,Estetyka i krytyka”. Styczeń 2013